вівторок, 8 листопада 2022 р.

пʼятниця, 4 листопада 2022 р.

Для Вас, батьки

«Малята» - особливості розвитку і виховання дітей четвертого року життя.

Провідними потребами дітей четвертого року життя є: активне пізнання оточуючого світу, спілкування, визнання, самостійність.

Провідна діяльність: ігрова.

Відбувається криза трьох років. Формування «системи Я». Дитина домагається нового статусу, вимагає самостійності, внаслідок чого проявляє впертість і негативізм. Розвиток дитини відбувається через спілкування.

Емоційний розвиток дитини цього віку характеризується проявами таких почуттів та емоцій, як любов до ближніх, доброзичливе ставлення до оточуючих, однолітків. Дитина здатна до емоційної чуйності – вона може співпереживати, втішати однолітка, допомагати йому, соромитися своїх поганих вчинків, хоча ці почуття ще дуже нестійкі. Взаємини, які дитина четвертого року життя встановлює з дорослими та іншими дітьми, вирізняються нестабільністю і залежать від ситуації.

Оскільки в молодшому дошкільному віці поведінка дитини є мимовільною, а дії і вчинки – ситуативними, наслідків вона не уявляє. Дитині четвертого року життя властиве відчуття безпеки, довірливо-активне ставлення до навколишнього світу. Прагнення малюка бути незалежним від дорослих та діяти як дорослий може провокувати небезпечні способи поведінки. Діти трьох-чотирьох років засвоюють деякі норми і правила поведінки, пов’язані з певними дозволами та заборонами / «можна», «треба», «не можна»/, можуть побачити невідповідність поведінки іншої дитини нормам і правилам.

До кінця четвертого року життя дошкільник оволодіває елементарною культурою поведінки. Зокрема, здобуває навички самообслуговування: самостійно їсть, вдягається, роздягається, умивається, користується рушником, носовою хустинкою.

В цей період існує висока потреба дитини в русі /рухова активність складає не менше половини часу неспання/. Дитина починає опановувати основні рухи, виявляючи при виконанні фізичних вправ прагнення до цілепокладання /швидко пробігти, далі стрибнути, точно відтворити рух тощо/.

Накопичується певний запас уявлень про різноманітні властивості предметів, явищ навколишньої дійсності та себе самого.  У цьому віці мають бути сформовані основні сенсорні еталони. На підставі досвіду у дитини складаються деякі просторові уявлення. Дитина цього віку ще погано орієнтується в часі.

Увага дітей четвертого року життя є мимовільною. Однак її стійкість проявляється по-різному. Зазвичай малюк може займатися протягом 10-15 хвилин.

Пам’ять дітей безпосередня, мимовільна і має яскраве емоційне забарвлення. Діти зберігають і відтворюють тільки ту інформацію, яка залишається в їхній пам’яті без будь-яких внутрішніх зусиль. Позитивно і негативно забарвленні сигнали і явища запам’ятовуються міцно і надовго.

Мислення є наочно-дієвим: дитина вирішує завдання шляхом безпосередньої дії з предметами. У наочно-дієвих завданнях дитина вчиться співвідносити умови з метою, що необхідно для будь-якої розумової діяльності.

Уява тільки починає розвиватися, насамперед це відбувається у грі. Малюк діє з предметом і при цьому уявляє на його місці другий /паличка замість ложечки, камінчик замість мила, стілець – машина для подорожей/. Дорослий для дитини – носій певної суспільної інформації. Бажання дитини виконувати таку ж функцію сприяє розвитку гра. Діти опановують способи ігрової діяльності – ігрові дії з іграшками і предметами-замінниками, засвоюють первинні уміння рольової поведінки.

У взаєминах з дорослими оптимальним є індивідуальне спілкування. Головний засіб спілкування – мовлення. Словник дошкільника складається в основному зі слів, що позначають предмети побуту, іграшки, близьких йому людей. Дитина опановує граматичний склад мовлення: узгоджує вживання граматичних форм за кількістю, часом. Оволодіваючи новими словами, включає їх в активний словник, обсяг якого дуже швидко зростає. Дитина  вміє відповідати на прості запитання; висловлюється удвох-трьох реченнях про емоційно значимі події.

У три-чотири роки у взаємодії дорослим продовжує формуватися інтерес до книги та літературних персонажів.

Розвиток трудової діяльності більшою мірою пов’язаний з освоєнням процесуальної сторони праці /збільшення кількості вивчених трудових процесів, поліпшення якості їх виконання, засвоєнням послідовності дій в кожному трудовому процесі/.

Незважаючи на зростаючу самостійність дітей, роль дорослого в їхньому житті ще дуже велика. Діти виявляють підвищену увагу до тону, настрою і ставлення до себе з боку дорослих. Важливо схвалювати у дітей гуманні почуття та елементарні уявлення про доброту, чуйність, взаємодопомогу, дружелюбність, увагу до дорослих та ровесників.

 


Граючись, навчаємось

 КОМУНІКАТИВНИЙ РОЗВИТОК

тема: Лісові звірята.

Збагачуємо словник дітей іменниками - назвами диких тварин та їхніх дитинчат; вміння вживати узагальнюючі слова /дикі тварини/.



Граючись, навчаємось

 ДИТИНА У СВІТІ ПРИРОДИ

Правила поведінки в лісі.

* Формуємо у дітей навички безпечної поведінки в природному довкіллі.



Граючись, навчаємось

 СОЦІАЛЬНИЙ СВІТ

тема: Прогулянка до лісу.

 *Виховуємо у дошкільнят цікавість та гуманне ставлення до об'єктів живої природи.

-- Яких диких тварин можна зустріти в лісі?

--Як готуються тварини до зими?

--Які турботи восени мають білочка, їжачок, ведмідь?

--Як потрібно поводитись у лісі? Чому?

четвер, 3 листопада 2022 р.

Маленькі працелюбчики

 тема: У садочок ми підемо - 

                          груші, яблука зберемо.

                                                /праця в природі/

Збагачуємо уявлення дітей про працю дорослих восени.

Формуємо у малят інтерес до праці, бажання посильно допомагати.




Граючись, навчаємось

 ЛІТЕРАТУРНЕ ОБРАЗОТВОРЕННЯ

тема: Вивчення вірша "Білочка" /мнемотехніка/

Заохочуємо дітей до вивчення віршів за допомогою мнемотехніки 

 /картинок-символів/.



Музична скринька

 МУЗИКА

тема: Пісня "Осінь"

*Спонукаємо дітей до прослуховування пісні про осінь, бажання відтворювати за допомогою дорослих.